Jeanine
Locatiemanager
Jeanine werkt al 10 jaar bij Akros, momenteel als locatiemanager voor vier locaties met samen 11,5 groepen. Haar taken? Zorgen dat de locaties goed lopen, dat de medewerkers met plezier werken, dat kinderen een leuke en leerzame dag hebben en dat ouders heel tevreden zijn met de opvang.
Jeanine: “In de praktijk betekent dat met name dat ik laveer tussen vergaderingen, locatiebezoeken, gesprekjes met medewerkers en het werk dat daaruit voortvloeit. Super afwisselend en dynamisch dus! Ik ben een betrokken manager, die per situatie en per team kijkt wat er nodig is. Het ene team functioneert het best als het veel sturing en begeleiding krijgt, ook van onze coaches. Andere teams groeien in zelfvertrouwen als ik ze zoveel mogelijk loslaat: ga maar doen, probeer het maar. Ik pas mijn stijl van leidinggeven dus aan aan wie ik tegenover mij heb. Ieder mens heeft een eigen handleiding. Daarbij is het ook nog de kunst om een goede balans te houden tussen de menselijke en de bedrijfsmatige kant. Want ik ben als locatiemanager er tenslotte ook verantwoordelijk voor dat de cijfers kloppen.
Waar krijg jij energie van?
“Als ik op de groepen zie dat de kinderen plezier hebben en soms niet eens mee naar huis willen met hun ouders. Als op de voorschool bijvoorbeeld een peuter heel timide en met een flinke achterstand binnenkomt en ik zie dat het team dat heel goed oppakt, zodat je zo’n kindje echt ziet groeien. Dan ga ik vrolijk naar huis en denk ik onderweg: wat heb ik toch een leuke baan!”
Jouw betrokkenheid, hoe uit zich dat?
“Ik vind het heel belangrijk dat wij een goed product leveren. Ik zet me bijvoorbeeld in om de buitenschoolse opvang een extra lift te geven, omdat ik merk dat de BSO in kinderopvangland nog te vaak een ondergeschoven kindje is. Terwijl het veel meer is dan een beetje oppassen, gezellig knutselen en spelletjes doen. De BSO moet in mijn ogen meer erkenning krijgen en mijn drive is om daar daar stappen in te zetten. Gelukkig krijg ik daar bij Akros ook de ruimte voor.”